Naptár

Október

H K SZ CS P SZ V
26. 27. 28. 29. 30. 1. 2.
3. 4. 5. 6. 7. 8. 9.
10. 11. 12. 13. 14. 15. 16.
17. 18. 19. 20. 21. 22. 23.
24. 25. 26. 27. 28. 29. 30.
31. 1. 2. 3. 4. 5. 6.
CoNoTe

A CoNoTe – Comenius projekt egyik értékes terméke az „Identität – Identity” című kötet. Ebben szerepel a Prohászka Gimnázium díjnyertes projekt-plakátja, melyet szinte „logo”ként használtunk, valamint diákjaink szép vallomásai a hazaszeretetről, magyarságukról, európaiságukról.

2009. október 15 és 18. között került megrendezésre az utolsó olyan CoNoTe Comenius projekt, mely során lehetőséget kaptunk arra, hogy 20-an elutazhassunk Salzburgba.

A négy napos program keretein belül nemcsak a nemzetek (Málta, Svédország, Ausztria, Magyarország) különböző szokásaival ismerkedhettünk meg, hanem személyesen találkozhattunk a projekt résztvevőivel. A közös kirándulások, beszélgetések során sokak számára kiderült, hogy bár különbözünk, mégis megtaláljuk a közös hangot, mert mindannyian fiatalok vagyunk itt Európában. Először a hosszú utazást követően, kiengedhettük a gőzt a remek táncesten, ahol mi két táncot adtunk elő: egy szatmári legényest és csárdást, valamint Budakeszi gyökereinek megfelelően egy sváb meglepetéstáncot. Mindkettővel hatalmas sikert arattunk. Továbbá megtanulhattuk ezen országok néptáncait, és megízlelhettük a helyi specialitásokat is.

A következő 3 napban megismertük mind Salzburg, mind Oberndorf (a Csendes éj, szentséges éj szülőfalujának) történetét, és az osztrák fiatalok irányításával bejártuk az egész várost.

Ez a hely a zenetörténetben jelentős szerepet tölt be, amivel szintén megismerkedhettünk.

Az esős, havas időjárás ellenére maradéktalanul élvezhettük a helyiek vendégszeretetét, és kemény hócsatákban mérhettük össze erőinket.

De ami igazán megmaradt bennünk, az a város elragadó szépsége. És ki tudja, talán életre szóló barátságok is kötődtek.

(Molnár Anna, Miskovits Álmos, Kovács Gabriella – 11.b)

Comenius együttműködések

Comenius projekttalálkozó Cipruson

A Comenius project az “ÉLethosszig tartó tanulás” program része, támogatja az Európai Únió különböző tagállamainak közoktatási intézményei közötti partnerkapcsolatokat. A partnerek együttműködése nemzetközi projektek révén valósul megm amelyre egyházialap- és középfokú intézmények is pályázhatnak. Iskolánk olyan szerencsésnek tudhatja magát, hogy már 2004 óta aktív résztvevője a Comenius projekteknek. A “Fliegen  - eine europäische Geschichte”, (“Repülés, mint európai történet”) téma kapcsán bizonyították a most már végzett diákjaink rátermettségüket, kreativitásukat. A project 2008-ban egy év szünet után az országok identitását még inkább tükröző témával éledt újjá: Colour Note Text CoNoTe, vagyis a művészetek, a zene és az irodalom perspektívájából kívánja a résztvevő országokat bemutatni.

Ősszel a témához meghírdetett iskolai plakátpályázat győzteseiként kvalifikáltuk magunkat (Konti Balázs, Molnár Martina, Tóth Domonkos) azon szerencsések közé, akik elutazhatnak a messzi és különleges földközi-tengeri szigetre, Ciprusra. Sikert aratott a projekt résztvevő országait ( Ausztria, Ciprus, Hollandia, Magyarország, Málta, Németország, Szlovákia, Szlovénia) bemutató alkotásunk, ahol az adott ország irodalmi műveit, zenei sikereit és művészeti remekműveit a keresztény fiatalok perspektívájából mutattuk be.

Izgatottan vártuk az utat, hiszen Ciprus politikai helyzete igencsak viharosnak tűnt szemünkben. A mediterrán, laza szervezésben nem nagyon bíztunk, ezért készültünk programmal arra az esetre is, ha hajnalban nem várna minket senki Larnaca reptérén. Azonban, mint később kiderült, felesleges volt aggodalmunk, a “Susanna Balogh “ feliratot hírdető tábla láttán megkönnyebültünk.

Hajnali fél öt körül megérkeztünk a Hilton Park Nicosia Hotelbe. (A portás sikeres felébresztése után hajnali öt körül már a négy csillagos szálloda kényelmét élvezhettük.)

Első napunkon még nem volt Comenius programunk, mert a többi diákcsoport még nem érkezett meg, így tanárainkkal (Balogh Zsuzsanna, Rácz Mátyás) nyakunkba vettük a várost. Rengeteget sétáltunk, gyönyörű templomokat láttunk, olykor-olykor el is tévedtünk. De talán a legérdekesebb a Zöld vonal, Ciprus görög és török része közötti határ átlépése volt. A török oldalon a müezinek éneklése, a bazársor, a hangulatos, felújítatlan házak csodálatos atmoszféráját élvezhettük. Részünk volt a baklava (török édesség),és a souvlaki (a görögök “hamburgere”; gyros szerű, olykor rejtélyes módon egy fél citrom található a közepében) által nyújtott kulináris élvezetben is.

A nap végén váratlanul kiderült, hogy hivatalosak vagyunk szállodánk vacsorájára. Arra “kényszerültünk”, hogy a projektben résztvevő diákok egyik csoportjával, a máltai lányokkal egy Hilton vacsora különlegességeit kóstolgatva ismerkedjünk meg.

Másnapi közös programunk a tengerpartra, Larnacába vezetett. (Kis magyar csapatunk férfi tagjai halált megvető bátorsággal vetették magukat a tenger habjai közé - aznap sajnos nem volt olyan verőfényes napsütés, mint érkezésünk napján. Azonban a merészségnek is van ára, Doma lábát, miközben a tengerbe futott, megvágta egy kagyló.)

Ennek az eseménynek köszönhetően a ciprusi egészségügybe is betekintést nyerhetett az őt elkísérő Rácz tanár úrral együtt.

A larnakai út végén felvettük az osztrák projekt részvevőket a reptéren, és immár teljes csapattal tartottunk Nicosia felé, (amikor lerobbant buszunk. Szerencsére nem kellett sokat várnunk a “pótló” járműre.) Az esti vacsora kárpótolt bennünket mindenért, ez jelentette talán a legnagyobb kulináris élvezetet, mert egy szakiskola diákjáinak gasztronómiai remekeit ízlelhettük meg.

Harmadik napunk nagy részét a szálloda egyik előadótermében töltöttük, ahol a résztvevő országok mindegyike valamilyen hazáját bemutató produkcióját láthattuk a CoulorNOteTExt, vagyis a szín, szöveg és zene megjelenítésével. A legtöbb prezentáció zenés volt. Szinte elfogultság nélkül tekinthetjük a mi kisfilmünket a legátfogóbbnak. Mi identitásunkat mutattuk be színeken, zenéken és szövegeken keresztül. Nagy ssikert arattunk. Produkciónk a projekt modell-filmje let..

A következő találkozót Németországban, Padebornban rendezik egy tanárképző főiskolán.

Lelkesen készülünk az újabb találkozóra. Ez alkalommal magyar zenészekről kell filmet készítenünk és tájékoztatást adnunk.

Felejthetetlen élményt jelentett Ciprus, a közös munka, az új barátok. Nagyon várjuk a következő fordulót Padebornban.

Molnár Martina
11.b osztályos tanuló

„..Európai történet”

A nyelvoktatás területén kiemelkedő motivációs és nevelési lehetőségeket rejtenek az intézmények kötötti cserekapcsolatok. A gyakorlati nyelvhasználat, a kultúrák találkozása, az életmódok összehasonlítása kitáguló világunkban nélkülözhetetlen tanulást biztosítanak. Szélesítik diákjaink látókörét, fejlesztik önállóságukat, motivációs forrásként működnek és a tanárok számára kincset érő tapasztalatot jelentenek. A baráti szálak, az emberi kapcsolatokból fakadó öröm pedig a legértékesebb megtapasztalása a másik ember, egy másik kultúra megismerésének és a kölcsönös megértésnek.

Az elmúlt években, nem utolsósorban az Európai Unió pénzügyi támogatásának köszönhetően a projektmunka vált az együttműködés legnépszerűbb formájává.

Az első sikeres projektegyüttműködést 2002-ben a sigmaringeni Miasszonyunk Katolikus Gimnázium tanulóival és gimnáziumunk 11.-es diákjaink (14) részvételével szerveztük. A program címe: „A polgár, mint erkölcsi lény”.Thomas Mann Tonio Kröger és Márai Sándor: Egy polgár vallomásai című műve alapján végig nagy érdeklődéssel vizsgáltuk a kor német és magyar polgári társadalmának sajátosságait. Mindkét mű kiváló fordításban állt rendelkezésre. A kétfordulós projektben (tavasszal Németországban, ősszel Magyarországon) erős motivációval, igényes munkával vettek részt a diákok.

Ezen felbuzdulva a következő évben „Az 1848-49-es forradalmak Európája” címmel a németországi és magyarországi szabadságharc történelmi, gazdasági, politikai, irodalmi és művészeti vonatkozásait hasonlítottuk össze keresve, az azonos és eltérő motívomokat, módszereket és azok akár napjainkig tartó hatásait. (Különös élmény volt a Petőfi Sándor: Nemzeti dal című versének magyar nyelvű elhangzása után könnyes szemű német diákokat látni, akiket különös módon megérintett szavaló diákunk lelkesedése és a fordítás ismerete nélkül megértették a vers mondanivalóját.)

A Comenius nemzetközi pályázat adta lehetőségekkel Gimnáziumunk 2004-ben első alkalommal élt, és a németországi Werther város evangélikus gimnáziumának meghívására csatlakozott a „Fliegen. Eine europäische Geschichte” című projekthez, melyben Németország, Szlovénia, Szlovákia, Lengyelország, Belgium, Írország, Málta és Magyarország egy-egy iskolája vett részt.

A hároméves folyamat egyes szakaszaira évenként pályáztunk a nemzeti Tempus Közalapítványnál.

A pályázatnak tartalmaznia kellett a program célját, stratégiáját és az aktuális évben tervezett lépések leírását, végül a részletes költségvetést.

A közös célokat az első tanári találkozó után a német projektkoordinátor fogalmazta meg és juttatta el a Brüsszelbe és a partnerekhez. Iskolánk programtervét és vállalásainkat a fenti „központi terv”-hez igazodva és igazítva küldtük el a hazai Tempus Közalapítványhoz.

A repülés európai története című projekt fő célja volt, hogy tantárgyakat kapcsoljon össze, és kompetenciák megerősítésére ill. kifejlesztésére összpontosítson. Minden résztvevő iskola számára adott volt a lehetőség, hogy a helyi viszonyoknak megfelelően, egyénileg alakítsa a projektmunkát. Így az egyes iskolák saját pedagógiai programjuk és tantervük céljait és eszközeit vették igénybe.

Intézményünkben a hangsúly a 9. 10 évfolyamra esett. A diákok érdeklődése már ismert szakterületeken szerzett ismeretekre irányult: természettudomány/ technika/ informatika vagy történelem/irodalom/környezetvédelem. Mivel a diákok csoportosítása a partneriskolákban is hasonló elvek mentén történt, az azonos érdeklődésű csoportok e-mail és internet segítségével kommunikáltak egymással.

A futamidő alatt összesen több mint 15 000 Euro támogatásban részesültünk. A projekt nyelve a német és az angol volt. Tanulóink mindkét nyelvet eredményesen alkalmazták.

Iskolánk a latin oktatásra alapozva vállalta az Ikaros-Dedalos mítosz, a repülés kezdeteinek bemutatását. A Leonardo da Vinci által készített tanulmányoktól a repülés fizikai és fiziológiai sajátosságain át, a repülés történetének, valamint perspektiváinak vizsgálatára és bemutatására is jutott idő. Jártunk Ferihegyen és vitorlázó repülőtéren is, de megtekintettük a Leonardo kiállítást is és elemeztük Müller Péter: A madárember című megindító regényét a repülés magyar úttörőiről-

A diákok a projekt indulásától német és angol nyelven tartották egymással a kapcsolatot és végeztek egyéni ill. értékes közösségi munkát a projekt saját honlapján, melynek egyes fórumaira a diákok és a tanárok külön jelszóval léphettek be. A projekt három éve alatt 50-60 diák és 10 tanár vett részt a munkában.

Az egyes éveket előkészítő tanári találkozókon konkrét tervet dolgoztunk ki a soron következő projekttalálkozókra, amelyeken már diákok is közreműködtek. A megbeszéléseken komoly szakmai tapasztalatcsere zajlott, megismerkedtünk a rendező országok oktatási rendszerével, számos hasznos új módszerre csodálkozhattunk rá, és a szép barátságok mellett, a projekt hatására, hosszútávúnak igérkező együttműködés alakult ki iskoláink között. (Így jelenleg 15 tanulónk készül Írországba 3 hétre és a viszontlátogatásra karácsony előtt kerül sor.)

A projekt eredményei közül kiemelkedik a hétnyelvű letölthető repülési szótár, a megszerkesztett repülőgépmodellek, sárkányok, a filmek, dalok, rajzok és plakátok, melyek maradandó emlékei a közös munkának.

A manuális, intellektuális és emocionális tevékenység harmóniája mind a diákoknak, mind a tanároknak sok örömet hozott. Nekünk magyaroknak pedig büszkeséget jelentett tudatni a világgal, hogy a repülés úttörője magyar volt.

A projekt három évének lejártával már tervezzük az együttműködés folytatását néhány új partner bevonásával. (Az első találkozót 2008. tavaszára tervezzük.) A 11. 12. évfolyamban tanuló diákjaink mindegyike az időigényes projektmunka mellett koncentráltan tanult bizonyítványuk javuló eredményeket mutatott, és mindannyian felvételt nyertek állami finanszírozási képzésre. Egyikük a Műszaki Egyetem Gépészmérnöki karára jutott be, és alig várja a szakosodás lehetőségét, mert repülőmérnöknek készül.

A projektmunkában résztvevő diákok kiváló „toborzást” folytattak. Minden projektfeladatot először az iskola közösségének, vagy az intenzíven érdeklődők népes csapatának mutattak be. Ennek következtében helyükre kétszer, háromszor annyi a jelentkező a következő projektévekre.

Testvériskoláinkkal (Németország, Felvidék, Délvidék) ez után arra törekszünk, hogy tematikus projektekkel mélyítsük és tegyük tartalmasabbá kapcsolatainkat, mert ezek komplex hozadéka többszöröse az önmagában is értékes, hagyományos diákcserének.

Kőrösiné dr. Merkl Hilda- Rácz Mátyás


Éves program
Galéria
Hitélet
Verseny eredmények
Házirend
Csengetési rend
Kapcsolat
Naptár
Főoldal
Jelenünk
Múltunk
Felvétel
Szakkör
Programok
Végzett diákjaink
Tanárok
Alapítványok
Kórus
Projektmunka
Elérhetőségek