Naptár
Október
| H
|
K
|
SZ
|
CS
|
P
|
SZ
|
V
|
| 26.
|
27.
|
28.
|
29.
|
30.
|
1.
|
2.
|
| 3.
|
4.
|
5.
|
6.
|
7.
|
8.
|
9.
|
| 10.
|
11.
|
12.
|
13.
|
14.
|
15.
|
16.
|
| 17.
|
18.
|
19.
|
20.
|
21.
|
22.
|
23.
|
| 24.
|
25.
|
26.
|
27.
|
28.
|
29.
|
30.
|
| 31.
|
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
6.
|
TISZTELETREMÉLTÓ BOGNER MÁRIA MARGIT
Istenünk, ki az alázatosakat fölmagasztalod és a
Téged szeretőket viszontszereted, tekints kegyesen Mária Margit alázatára és
szeretetére, és add, hogy őt mihamarább mint a szeretet és a hűség
példaképét oltárainkon tisztelhessük. Általa ajánlom neked jelen ügyemet...
Kérlek, mutasd meg, hogy közbenjárása kedves előtted!
(Ima a boldoggá avatásért)
November 13.
*Melence (Torontál vármegye), 1905. december 15. +Érd 1933. május 13.
A Szeplőtelen Fogantatás
ünnepének nyolcadnapján született, a keresztségben az Etelka Mária Anna
nevet kapta. Édesapja, Dr. Bogner János adóügyi jegyző volt. Édesanyja,
Schiller Etelka hat gyermeknek adott életet. Bognerék mélyen vallásos,
bensőséges családi életet éltek. Az apró termetű, örökmozgó, örökvidám
Etelka a ház napsugara volt, és az maradt mindhalálig, korán megözvegyült
édesanyja és -- sokszor a mindennapi megélhetéssel küszködő -- nővértársai
számára egyaránt.
Édesapját 1906-ban
Torontál-Tordára helyezik, így Etelka itt kezdi meg elemi tanulmányait. Az
iskolában korán kitűnik rendkívüli értelmi képességeivel.
1914 őszén súlyos
vörhenyen esik át. Közvetlenül utána nem látszik, hogy nyoma maradna a
betegségnek, egy év múlva azonban nem tudja behajlítani a térdét. Az orvos
csípőcsontgyulladást állapít meg. Tíz hónapig nyújtott lábbal kell feküdnie,
kifeszített lábát háromkilós homokzsák húzza. Így végzi az elemi iskola
negyedik osztályát. Vidám természete most sem hagyja cserben: kézimunkázik,
énekelget, olvas, kérésére édesanyja kinyitja az ablakot, amikor társai a
ház előtt játszadoznak, hogy lássa őket. Nem panaszkodik, szomorúság nem
látszik rajta. Máskor a szomszéd kislányok veszik körül, és a sok játékkal,
babával az ő ötletei, utasításai szerint játszanak. A babáknak imádkozniuk
is kell: amelyik kislány tartja a babát, az imádkozik helyette. De azért
lassan telnek ezek a hónapok, és az eleven kislány már alig várja, hogy
ismét pajtásai között ugrálhasson. Négy hónapig gipszet visel, utána is csak
géppel tud járni. Betegsége hét évig tart, jobb lába egész életére merev
marad.
1915. október 17-én --
Etus későbbi szerzetesi névünnepén -- meghal az apa. A család megélhetési
gondok miatt Nagybecskerekre költözik, Etus itt kezdi meg a polgárit a
Miasszonyunkról nevezett Iskolanővéreknél. Otthon, amiben csak tud, segít
édesanyjának, kismamaként gondozza két öccsét, legtöbbet azonban derűs
természetével és rendíthetetlen lelkierejével ad sokat nélkülöző és gondok
között őrlődő anyjának és környezetének.
A négy polgári után
kereskedelmi szaktanfolyamot végez. Merev lába ellenére a legelevenebb
diákok közé tartozik. A kamasz Etus nem különösebben vallásos. Előfordul,
hogy a diákmise alatt megbeszélik a napi eseményeket. Megtörténik, hogy
hiába várja édesanyja otthon az ebéddel: tudja, Etust már megint bezárták,
mert ismét rossz fát tett a tűzre. Saját őszinte bevallása szerint
ilyesmiket csinált: fölírta a táblára, hogy elmarad az óra, és a tanár üres
tantermet talált; rendetlenkedett az énekórán; cigarettázott; eljegyzési
kártyákat gyártott és betette a társnői padjába; utánozta a tanárt, és ezzel
megbontotta a fegyelmet.
Mégis mindenki szereti.
Tudják róla, hogy félárva, hogy súlyos anyagi gondokkal küszködnek, mégis
mindig megosztja tízóraiját a nála is szegényebbekkel, ha észreveszi, hogy
nincs ennivalójuk. Az előző napi csínytevések feledtetésére rendszerint nagy
csokor virággal (és huncut mosollyal) jelenik meg az illető tanár előtt.
Otthon hosszasan meséli az iskolai szenzációkat, és akkor boldog, ha
mindenki nevet.
Ezen a ,,kis úton''
1923. június 1-e, Etus bérmálásának napja mérföldkövet jelent. A Szentlélek
veszi birtokába a tizennyolc éves lány lelkét, hogy előkészítse a kegyelem
csodáját, Bogner Etelka megtérését. Fölhangzik szívében a hívás: ,,Kövess
engem!'' -- és ő visszavonhatatlan Igennel válaszol.
1924-től lelki élete
rendezettebbé válik. Többet imádkozik, állandó gyóntatót választ, teljes
odaadással végzi a zárdában szokásos lelkigyakorlatot. És amint Isten felé
fordul, úgy mind jobban megismeri önmagát és minden hibáját: hiú, sok benne
a tetszeni vágyás, szeret szórakozni, öltözködni... a
kötelességteljesítésben felületes, szétszórt... feledékeny, s ezzel másoknak
sok bosszúságot okoz... gyakran önfejű. Bánattól és szeretettől indítva --
lelkiatyja, a jezsuita Csávossy Elemér bátorítására -- két örök és egy
ideiglenes fogadalmat tesz: örökös tisztaságot fogad, és kötelezi magát,
hogy utolsó leheletéig küzdeni fog a tökéletességért, azaz ,,mindenben azt
teszi, ami Jézusnak jobban tetszik''. Ettől kezdve (1926 május) minden
törekvése szeretetből vállalt fogadalmának megtartására irányul. Arra, hogy
mindig hűséges legyen Jézushoz. Jelmondatául választja a két szót: SEMPER
FIDELIS.
Még mielőtt a frissen
megtértek hibáiba esne és a megtérése előtti évek miatt aggályossá válna,
kezébe kerül Lisieux-i Szent Teréz önéletrajza, akit 1925-ben avatott
szentté XI. Pius pápa. Biztos ösvényen érzi magát: ,,Bizalommal tettem kezem
az övébe, hogy vezessen... és ujjongó örömmel követem az én kis égi
újoncmesternőmet, lélegzetvisszafojtva hallgatom tanítását. Mindig mellettem
van. Mindig mondja, hogy mit tegyek. Ó, Teréz tudja, hogy az ő kis
testvérkéje nagyon gyönge, gyarló, hogy egyedül éppen semmire sem képes, hát
szorosan mellé áll, hogy a mennyei Jegyes karjaiba vezesse. Megtanítja, hogy
soha egy pillanatra sem szabad elcsüggedni.
Lelki életének központja
az eucharisztikus Jézus lesz. Szeretne meggyógyulni, hogy szerzetes
lehessen: hosszú és nehéz küzdelmébe kerül, hogy elfogadja fizikai
gyengeségét, amely leküzdhetetlen akadályt jelent, akár legnagyobb álmáról,
a Kármelről, akár más szerzetes intézményről legyen is szó. De fogadalma
értelmében nemcsak vállalja az áldozatot, hanem szorosan magához is ölel
minden keresztet. Egyet kér csak: erőt.
A nyári hónapokat
rendszerint Zsidópusztán töltik. Itt Etusnak még az Oltáriszentséget is
nélkülöznie kell. Hosszú órákat tölt imádságban, mindenkitől félrehúzódva
elmélkedik.
1926 a lelki
megpróbáltatások éve. Nagy kísértések érik, úgy érzi, a reménytelenség és a
kétségbeesés útján jár. Naplójában nem részletezi a kísértések mibenlétét,
csak annyit mond, hogy nem volt olyan oldal és mód, ahonnan és ahogyan az
ördög ne támadta volna. Aztán bénító fáradtság vesz rajta erőt. Ekkor, ilyen
állapotban teszi le a tökéletességre törekvés örök fogadalmát (eddig
alázatból csak ideiglenes fogadalma volt).
Közben édesanyja
megkeresi a lelkiatyját: térítse észre Etust, aki csak a lelkiekkel törődik,
pedig a jövőjére kellene gondolnia. Hiszen ők szegények, Etusnak magának
kell majd gondoskodnia megélhetéséről, testi fogyatékossága miatt úgysem
számíthat arra, hogy szerzetes lehet. Páter Csávossy, aki már több éve
lelkivezetője Etusnak, biztos a lány hivatásában, megkísérli tehát a
lehetetlent. Beajánlja Etust a pesti angolkisasszonyoknak. A főnöknő első
benyomásai a találkozást követően igen kedvezőek, de az orvos véleménye
lesújtó: ilyen egészséggel Etus pár hónap alatt kidőlne a szerzetben.
Krisztus lélekben már eljegyzett menyasszonya csak később vallja be:
szenvedése szinte elviselhetetlen volt. De szeret, és ezért most is hűséges.
Megéli a nagy istenszeretők tapasztalatát: minél közelebb kerül Krisztushoz,
annál szenvedélyesebben vágyódik utána. ,,Igen, Jézusom, én nem akarok mást,
csak azt, amit te. Csak vonj szorosan magadhoz a kereszten, olyan szorosan,
hogy soha gyengeségből vagy gyarlóságból el ne hagyhassalak'' -- írja
Naplójában.
Kilencedet kezd Kis
Szent Terézhez, kérve, adjon valami jelet, szerzetes lehet-e valaha, vagy
sem? A kilenced után álmot lát: látja magát fiatalon a ravatalon, szerzetesi
ruhában. Nagyon örül, de unokanővérén kívül senkinek sem beszél a dologról.
Édesanyja csak a halála után tudja meg.
1927 elején
megbetegszik. A spanyolnátha és a mellhártyagyulladás annyira legyöngíti,
hogy ismét Zsidópusztán kell erőre kapnia. Jót tesz neki a levegőváltozás és
a titkolt remény. S amikor Zsidópusztáról visszatér, megkapja az értesítést,
hogy beléphet a vizitációs nővérek thurnfeldi kolostorába.
1927. augusztus 6-án
búcsúzik a szülői háztól, melyet soha többé nem lát viszont. Hazáját is el
kell hagynia, idegen nyelven kell majd imádkoznia. Örömmel, sőt ujjongva
hagyja el a világot, de szíve nem érzéketlen szeretteinek fájdalma iránt; és
áldozata ezzel nem kevésbé tökéletes. Augusztus 10-én érkezik a tiroli
Thurnfeldbe, este fél kilenckor lépi át új otthona küszöbét. Édesanyjának
hosszú és részletes levélben számol be az útról és új életének első
napjairól.
Levelei mindig csak
örömöt sugároznak. Belső küzdelmeiről, próbatételeiről csak Naplójának sorai
sejtetnek valamennyit. Küszködik a honvággyal, nehézségei vannak a nyelvvel
(melyet sohasem tanult meg tökéletesen), de kifelé mindig csak mosolyog.
Úgy, amint ezt a rend alapítója, Szalézi Szent Ferenc ünnepén megígéri:
,,Jézusom, én megígérem neked, hogy mindig vidám mosolyt láthatsz arcomon a
te segítségeddel. Én nem akarok soha sírni, ha mégoly nehéz keresztet
küldesz is. Mindig arra gondolok, te a tabernákulumból figyelsz
szívszorongva, mennyire tudlak szeretni... akkor lesz erőm mosolyogni''. Épp
e szavai sejtetik azt, amiről ő konkrétan sohasem beszélt, hogy Adelhaid
nővérnek (mint a rendben hívták) minden boldogsága mellett megvoltak a maga
kis keresztjei.
Míg ő a beöltözés nagy
napjára (1928. április 10.) készül, a Vizitáció Magyarországon való
megtelepítésének három évtizedes terve teljesedőben van. Az Úr őt
választotta ki arra, hogy a Szűz Mária látogatásáról nevezett női
szerzetesrend első magyarországi kolostorában az első novícia, az első
fogadalmas nővér és a szeretet első áldozata legyen. A beöltözéskor a Mária
Margit nevet kapja Alacoque Szent Margit Mária tiszteletére, de nevét
megfordították, mert a vele együtt Érdre készülő főnöknőnek is Margit Mária
a neve.
A kis csapat augusztus
2-án hagyta el Thurnfeldet és 4-én, Havas Boldogasszony vigíliájának estéjén
érkezett meg Érdre. Az új kolostor felavatása előtt nyolcnapos
lelkigyakorlatot tartanak. Mária Margit Naplója sejteti, mennyire fölfokozta
Isten lelkében a vágyat a vele való tökéletes egyesülés és örök találkozás
után: ,,Oh, Jézusom, én nem akarom kutatni a te szent terveidet, hisz tudod,
hogy egy pillanattal sem szeretnék előbb menni hozzád, mint ahogy te akarod,
de valahogy úgy érzem, közeleg életem hajnala... Oh, Jézusom, az én életem
hajnala.. amikor a nevemen szólítasz: Mária!... és én szomjazom erre a
szóra... Jézusom, ugye hamar szólítasz, ugye hamar hívsz.. ,, Ezt követően
hozza meg élete -- saját szavai szerint -- legnagyobb áldozatát:
egészségéért aggódó lelkiatyja és elöljárói szavára fölajánlja magát Isten
előtt a hosszú életre.
Az új alapítás
meglehetősen sok tennivaló elé állítja az egész közösséget. Az intézet egy
része majd nevelőotthon lesz, ahol Mária Margit is tanítani fog (gyorsírást
és franciát). Egyelőre azonban mindenki azt teszi, amire szükség van,
keményen dolgoznak reggeltől estig. Margit lába egyszer fölmondja a
szolgálatot, attól kezdve csak a kevésbé megterhelő munkákat végezheti.
Változatlanul vidám és boldog leveleiben szent gyakorlatiassággal számol be
napjaikról: ,,Képzeld (mamám), konyhamesternői méltóságra emelkedtem pár hét
alatt. No csak ne rémüldözz. Nem is vagyok olyan rém ügyetlen, még
különösebb bakot nem lőttem'', bár: ,,Tisz. anyánk azt állítja, hogy fukar
vagyok. De ez nincs így. Igaz, nehéz 26 emberről gondoskodni, és méghozzá
csak egy tehenünk van, amely a tejadással igazán fukar, bizony sóhajtozok
néha még egy tehénért. De azért mégis szép olyan szegénynek lenni, mint a
Szent Család. Őnekik még kevesebb volt. Nekünk meg igazán elegünk van. Én is
megtértem, bízom, te is meg lennél elégedve, annyit eszem. A gyorsírás is
vígan megy a gyerekeimmel, akik azonban nagyobbak, mint én.''
1932. május 16-án,
Pünkösdhétfőn teszi le örök fogadalmát. Naplójába, melyet három éve nem vett
a kezébe, e napon írja az utolsó szavakat: ,,Én Istenem... és mindenem...!''
Eddig csodálatosan
kitartó egészsége hirtelen gyöngülni kezd, az orvos szerint mindkét tüdeje
meg van támadva, de különösen a bal. Szeptember 10-én lelkiatyja kezéből
fölveszi az utolsó kenetet. Az Úr azonban nem siet. Mária Margitnak -- mint
példaképének Kis Szent Teréznek is -- a hosszú szenvedés kelyhét kell
kiinnia.
Betegségében mindig
ugyanolyan vidám, nyájas, sőt tréfás. Csak a legutolsó időkben, mikor
fájdalmai elviselhetetlenekké válnak, esedezik enyhülésért. Türelmetlennek,
követelőzőnek sohasem látta senki.
Édesanyját, rokonait
refrénszerűen vigasztalja s készíti föl átköltözésére: ,,Legjobb mindent a
Szent Szívre bízni''. Közben azonban egész szívével átérzi édesanyja
fájdalmát: utolsó napjaiban nem tud szabadulni a gondolattól, hogy anyja nem
éli túl az ő halálát.
Mikor a főnöknője
figyelmezteti, hogy örök fogadalmának évfordulója következik, így szól:
,,Ezt már az égben szeretném megülni''. És az Úr teljesítette vágyát.
Május 13-ra virradóan
ezt mondta: ,,Ez lesz az utolsó napom''. Reggel áldozik, aztán megkezdődik
haláltusája. ,,Embertelen kínokat szenvedek'' --sóhajtja, azután segítséget
kér. Délután öt körül szólal meg utoljára:
,,Már nem látok többé!'' És néhány perccel később: ,,Köszönöm!''
Május 15-én temették el, sírjára ez a felirat került:
,,BOGNER MÁRIA MARGIT NŐVÉR. Élt 28 évet. 1933.V.13.''
Sírja ma az Érd-óvárosi templom kertjében van.
Forrás:
www.katolikus.hu
Éves program
Galéria
Hitélet
Verseny eredmények
Házirend
Csengetési rend
Kapcsolat
Naptár